Ośrodek narciarski Czorsztyn Ski należy do sieci wspólnych karnetów Tatry Super Ski. Oznacza to, że na karnety zakupione w kasie pod górą Wdżar obowiązują także na innych stokach położonych w bliższej lub dalszej okolicy od miejscowości Kluszkowce. Zasada swobodnego korzystania nie obowiązuje w przypadku gdy skorzystacie z vouchera hotelu Pod Wulkanem w Kluszkowcach. Otrzymany wtedy rabat umożliwia korzystanie tylko z Ośrodka Narciarskiego Czorsztyn Ski.
Czorsztyn Ski Kluszkowce
Istnieje szerokie spectrum opcji, a co za tym idzie cen przy zakupie karnetu. Od godzinowych po wielodniowe. W wysokim sezonie nie ma raczej obaw, że z przyczyn atmosferycznych stracimy dzień jazdy. Trasy narciarskie są naśnieżane i ratrakowany. Każdego poranka od godziny ósmej można zjeżdżać po sztruksie. Pierwsze dwie godziny to najlepszy czas na narty. Z każdą kolejną przybywa ludzi i jakość stoku obniża się.
Ilość narciarzy na stoku spada w godzinach popołudniowych. Gdzieś pomiędzy 13 a 14 jest najmniej zjeżdżających. Szkoda, że ten czas nie jest wykorzystywany na poprawę tras. Z takimi akcjami spotkaliśmy się dawniej na austriackim lodowcu Kitzsteinhorn. W Polsce też coraz częściej są praktykowane, o czym donoszą narciarze. Gdy wjeżdża się na stok od poranka, to powrót wieczorem i przyjemność z jazdy są sporym wezwaniem. Mimo to siła wewnętrzna sprawia, że raz za razem wjeżdżamy i zjeżdżamy w dół ciesząc się każdą chwilą z białego szaleństwa.
Stacja narciarska Czorsztyn Ski
Główne dwa wyciągi narciarskie Czorsztyn Ski to cztero i dwu kanapowa kolejka wjeżdżająca od dołu niemal na szczyt. Do tego mamy pośrednie wyciągi talerzykowe przemieszczą was odcinkami na kolejne części tras. Jeden (D) kursuje wzdłuż głównej części niebieskiej trasy. Nie wiem czy układ góry, czy inny czynnik sprawiał, że nie był on męczący. Podobnie najkrótszy wjazd na trasie gdzie głównie uczyli się indywidualni amatorzy narciarstwa.
Najwięcej skupienia przy wczepianiu się wykazać trzeba przy trzecim talerzyku (G). Uruchomiony na dwa ostatnie dni naszego pobytu, wyróżniał się szarpnięciem na początku co wielu doprowadzało do przewrotek. Nie da się ukryć, że w trakcie większego wiatru w wyższych partiach to on obsługiwał najspokojniejszą część stoku.
Trasa niebieska nr 1-2
Ochrzczona przez nas trasą główną prowadzącą od góry szerokim stokiem aż pod wyciągi krzesełkowe. Największe nachylenie w początkowej fazie trasy. Jeżeli chcemy utrzymać poziom stromizmy możemy wykręcić nieco w lewo i pokonać odcinek czerwonej trasy, oznaczonej na mapie nr 2.
Trasa czerwona nr 3
Odbijając najbardziej w lewo od wyciągów krzesełkowych zjedziemy czerwoną trasą. Mniej w jej połowie możemy odbić w prawo docierając do „jedynki”, wybrać wariant po środku, czyli znowu dwójka lub kontynuować na najbardziej wymagającym odcinku całego ośrodka Czorsztyn Ski.
Trójka ma spore nachylenie co dla nie jeżdżących zbyt szybko może sprawić, że zjazd będzie mniej przyjemny. To niewątpliwie najbardziej wymagający technicznie część trasy narciarskiej na górze Wdżar.
Trasa czerwona nr 7
Więcej radości sprawia zjazd „siódemką” o ile chce wam się podejść kilka metrów od wyciągu talerzykowego C, na lewo, za dzwonnicą. Do pełni szczęścia muszą nie odbywać się na niej treningi czy zawody. Takie wykorzystanie mówi samo za siebie.
Gdy dostępna jest pełna szerokość trasy nr 7 to żadna inna trasa nie odpowiadała mi tak bardzo jak ona. W końcówce musicie nabrać sporej prędkości by dojechać conajmniej pod wyciąg lub do schodów Karczmy Koliba.
Trasa niebieska nr 10
Z siódemki możecie wrócić wyciągiem talerzykowym na niebieską jedynkę lub czerwoną trójkę lub pojechać w dół dziesiątką. Trzymając się lewej strony pognacie jedynką pod wyciągi krzesełkowe. Od prawej zaś zjedziecie pod wyciąg talerzykowy G lub F.
Wariant pierwszy (do G) daje szanse powrotu niemal na sam szczyt. Drugi zaś (do F) pozostawi Was na króciutkiej trasie gdzie uczy się sporo nowych adeptów narciarstwa. W teoretycznie podjazd wyciągiem F i daje możliwość dojazdu do G, o ile ten jest oczywiście czynny.
Dla nas ta szansa pojawiła się dopiero w trakcie ostatnich dwóch dni pobytu w ośrodku narciarskim Czorsztyn Ski. Trasa wyciągu G była naśnieżana i przygotowywana. Zjazd trasą nr 8 i chęć powrotu na szczyt góry Wdżar oznaczał spacer wzdłuż zabudowań (szkółka narciarska, karczma Libań, wypożyczalnia, hotel Pod Wulkanem) aż do wyciągu krzesełkowego.
Frekwencja na stoku Czorsztyn Ski
Pomimo wielu szkółek, trasy 4, 5 i 9 to odcinki dla nowicjuszy narciarstwa. Oprócz nich do ośrodka Czorsztyn Ski przyjeżdża wiele innych szkółek. Ludzi nie brakuje, jednak wybór czerwonych tras nawet w godzinach największego nasilenia daje swobodę zjazdu.
Na wjazd na górę również nie czeka się długo, myślę, że maksymalnie 2-3 minuty to wszystko ile musieliśmy odstać do wyciągów z kanapami. Spora ilość narciarzy, w tym snowbordzistów sprawia, że dobrze ratrakowane trasy tracą swoją moc. Wieczorna jazda wymaga dużo większej koncentracji po nieratrakowane trasie. Pod sypką nawierzchnią robi się zmrożona warstwa, chwila nie uwagi może zakończyć się wywrotką.
Gdy zapada zmierzch, na górę Wdżar wjedziemy czteroosobową kanapą. Niższa frekwencja daje możliwość samotnego wjazdu. Potęguje to wrażenia gdy jesteśmy nad wąwozem. Stok na górze Wdżar jest dobrze oświetlony, czynny do godziny 20. Dwanaście godzin białego szaleństwa. Jest czas na sport, rekreacje, posiłek w jednej z trzech karczm: Bacówka u góry, Koliba na przełęczy Drzyślawa i Libań w dolnej części.
Karnet Tatra Super Ski
Gdy siły zregenerowane możemy zostać w ośrodku narciarskim Czorsztyn Ski w Kluszkowcach lub ruszyć na jeden z innych stoków objętych karnetami Tatra Super Ski. Czego chcieć więcej? Chyba tylko śniegu. Może przerwy na przejazd ratraków w ciągu dnia. Mając to co jest trzeba przyznać, że góra Wdżar okazała się pozytywną niespodzianką, a ośrodek narciarski Czorsztyn Ski ciekawym miejscem na narty. Przy odrobinie szczęścia z temperaturą pobyt ma stoku w Kluszkowcach okaże się udanym pobytem, który sprawi wiele radości narciarzom na każdym poziomie umiejętności.
Ośrodek narciarski Czorsztyn Ski, góra Wdżar, Kluszkowce, styczeń 2020