Dolina Pięknej Pani W Egerze 2021

Absencja w 2020 roku spowodowana wyjazdem na wakacje w przeciwnym kierunku niż południowy sprawiły, że plan podróży powrotnej z kempingu Strasko był oczywisty. Odwiedzić Eger, okoliczne baseny termalne, napić się i zrobić zapasy wina. Nawet najdłuższa podróż nie jest w stanie powstrzymać nas od wieczornej wizyty w Dolinie Pięknej Pani. Rozpakowujemy rzeczy w apartamencie u Krisztiny, szybka kąpiel dla odświeżenia i czas na spacer.

Szépasszony-völgy

O tym, że Dolina Pięknej Pani zmienia się z roku na rok zauważyliśmy już jakiś czas temu. Surowe, zimne winnice, gdzie zapach wina przeplatał się z wilgocią i stęchlizną odchodzą do lamusa. Powstaje coraz więcej ekskluzywnych winnic, a te które nie mają aż tak dalekich ambicji starają się choć w minimalny sposób unowocześnić wnętrze. Na ścianach coraz więcej zdjęć przedstawiających historię danego miejsca. Za ladą stare pokolenie często wspierane jest przez młodych, uczących się. Znają lepiej języki obce, łatwiej się im porozumieć. My Polacy dogadamy się bez problemu, jesteśmy tu doskonale rozumiani.

Głodni, to również, ale tu lepiej pasowałoby stwierdzenie spragnieni, ruszamy do naszych ulubionych winnic. Najwięcej białego wina kupowaliśmy w Hagymási Pince znajdującej się pod numerem 19. Kupujemy butelkę muskotaly. Czerwone wino kupimy pod numerem 27 w Farsang Pincészet. Po środku Doliny znajduje się nie wielki park. To tutaj zasiadamy przy jednej z ław i oddajemy się degustacji.

Egri Bikavér

Nie zbyt wiele mogę wypowiedzieć się na temat białych win. Wiele z produkowanych w okolicach Egeru ma kwiecisto cytrusowy finisz, co nie do końca mi odpowiada. Interesowałby mnie bardziej wina wytrawne. Miałem jednak obawy, że to co dobre podczas próby okaże się rozczarowaniem po przywiezieniu do domu. Znam to z doświadczenia. W ciągu kilku dni problem rozwiązał się jednak sam. Wina wytrawne należy kupować w butelkach. Są droższe niż nalewane z kadzi, ale trwalsze i dużo lepsze. W plastikowych pojemnikach lepiej zabrać coś słodszego.

Eger ma swoją markę czerwonych win wytrawnych. Egri Bikavér znaczy egerska bycza krew. Oparta o szczep kékfrankos, pod którego nazwą także kupicie dobre wina. Warto też rozejrzeć się za odmianą cabernet sauvignon. Te wina przywiozłem w butelce, doskonale sprawdziły się przy obiedzie, czy do wieczornego sensu filmowego. Zdecydowanie wyparły z mojego gustu słodsze odmiany.

Najlepsze winnice w Dolinie Pięknej Pani

Dolina Pieknej Pani Eger Szepasszony-volgy
Winnica nr 27 Farsang Pincészet w Dolinie Pięknej Pani Eger

Osobistym faworytem tego roku wśród winnic w Szépasszony-völgy była znajdująca się pod numerem 29 KB Pince. Przemiła pani, winnica w starym stylu, ale jej wino zdecydowanie nie potrzebuje żadnych ekskluzywnych wnętrz. Pod względem wytrawnego czerwonego wina obroniła się też Farsang Pincészet czyli winnica nazywana przez nas u dziadka. Choć starszy pan wspiera się młodszym personelem to nadal osobiście sam nalewa wina.

Nie weszliśmy do każdego miejsca, odwiedziliśmy te ulubione oraz takie, które wzbudziły naszą ciekawość. Tak właśnie odkryliśmy winnice 29. Smakowo rozczarował nasz dotychczasowy top jakim przez lata była Hagymási Pince. Choć widać duży rozwój, ja od ostatniej wizyty nie umiem przekonać się do Wanda Borház. Zdecydowanie brak tam luzu wśród personelu i opinię tą muszę podtrzymać także w tym roku.

Po drugiej stronie Doliny Pięknej Pani winnice o wiele bardziej idą z duchem czasu. Nie szukam tu jednak win, bo Szépasszony-völgy nie jest dla mnie miejsce gdzie chce przyjść spróbować dobrego wina ubrany w smoking czy garnitur za kilkaset euro, a tego mam wrażenie oczekiwałby ode mnie personel. Wystarczy mi więc ta starsza, dużo bardziej klimatyczna strona.

Egri Korona Borház

Jak co roku punktem obowiązkowym w trakcie pobytu w Egerze jest wizyta w winnicy Egri Korona Borház w miejscowości Demjén. To kompleks z basenami, hotelem, domkami wypoczynkowymi i powoli tworzonym polem kempingowym. Gdy przekroczyłem bramę i ujrzałem to dziewicze pole, z alejkami, młodymi drzewkami nabrałem pewności, że to właśnie tutaj kiedyś zanocujemy. Póki co interesowały nas wina.

Wchodzimy do sklepu mieszczącego się w charakterystycznym wielkim budynku będącym wizytówką tego miejsca. Tu kolejny szok i zdziwienie, zmienił się kompletnie wystrój. Jest nowocześnie, z klasą, na szczęście ceny ulubionych win i promocje pozostały niezmienne. Kupujemy tradycyjne dwa kartony Egri Leanyka. Nabywamy również Egri Csillag, które jak powiedział nam pan sprzedawca nosi miano białego egri bikaver.

Winnica dostarcza swoje produkty do sklepów z winami w Egerze. Można je zakupić w ciekawych promocjach, pakietach. Ja w ten sposób nabywam kilka odmian czerwonego wina, które tylko potwierdzają klasę tej winnicy.

Pięć dni spędzonych w Egerze zweryfikowało nasze przyzwyczajenia. Baniaki i plastikowe butelki wina z Doliny Pięknej Pani zastępują butelkowe, wytrawniejsze.