Żupania Istryjska

Ta historia zaczęła się jeszcze w 2022 roku. Nasza pierwsza wizyta na Istrii nie do końca się udała. Wniosek był jeden – wracamy w przyszłym roku. Cel zaczęliśmy realizować jeszcze przed nastaniem lata. Zarezerwowaliśmy parcelę na Istra Premium Camping Resort w Funtana. Chociaż Żupania Istryjska przywitała nas deszczem to kolejne dwa tygodnie były niezapomnianym czasem.

Kemping na Istrii

Hasłem przewodnim do wyjazdu na Istrię tego lata było zaproszenie „za rok” obsługi na recepcji Istra Premium Camping Resort. Wiedzieliśmy już, że przyjazd na ten kemping w sezonie bez rezerwacji nie ma racji bytu. Zaproszenie wzięliśmy sobie do serca i na wiosnę dokonaliśmy rezerwacji. Zdecydowaliśmy się na dwutygodniowy pobyt, aby mieć wystarczająco dużo czasu na zobaczenie, zwiedzenie jak najwięcej miejsc na Żupanii Istryjskiej.

Kemping Istra Premium okazał się doskonały. Ilość atrakcji dla całych rodzin, czy dla dzieci i dorosłych, do tego wspaniałe plaże i aquapark to idealne miejsce na wypoczynek. Funtana, w której mieści się kemping okazała się też dobrą bazą wypadową do wszystkich okolicznych atrakcji. A jeżeli tego będzie nam mało można wybrać się do jednego z wielkich aquaparków. My odwiedziliśmy w tym roku Istralandię w Nova Vas.

Istralandia aquapark

Pobyt na Istra Premium Camping Resort udał się w każdym calu. Całe zaplecze sanitarne na najwyższym poziomie. Na Żupanii Istryjskiej byliśmy na początku czerwca, a więc w czasie kiedy pogoda nie płatała jeszcze takiego figla jak miało to miejsce później. Burze zdarzyły się, ale nie ponieśliśmy z tego tytułu żadnych strat. Nie zatopiło naszej parceli, ani nie zalało naszych namiotów.

Żupania Istryjska

Jadąc na Chorwację założyliśmy, że odwiedzimy jak najwięcej ciekawych miejsc. Żupania Istryjska okazała się niezwykłą okolicą. Wybrzeże Adriatyku nie różni się niczym od pozostałej części Chorwacji. Jest równie piękne, różnorodne, z ciepłą, krystalicznie czystą wodą. Prawdziwą perłą są jednak miejsca, w których historia jest niemal namacalna. W drodze do kolejnych zabytkowych miejsc i miasteczek podziwiać można piękne widoki, oliwkowe sady i wzgórza pełne winorośli.

Żupania Istryjska swoją historią sięga do czasów Cesarstwa Rzymskiego i Republiki Weneckiej. To tutaj sporą mniejszość stanowią Włosi, mimo że w trakcie drugiej wojny światowej wielu z nich opuściło te tereny z obawy przed Tito, przyszłego sprzymierzeńca sowieckich władz komunistycznych. Jugosławia nie pozbyła się dziedzictwa tych terenów. Oliwa z oliwek, trufle, wino to dary natury jakie zaszczepiły pokolenia Włochów. Żyją tu do dziś jako mniejszość narodowa.

Amfiteatr w Puli - koloseum
Amfiteatr w Puli

Na Żupanii Istryjskiej zobaczycie wiele zabytków z czasów starożytnych. Największą skarbnicą jest miasto Pula. Oprócz zabytków serca turystów zdobywają klimat mniejszych lub większych miast. Tym najładniejszym u wybrzeża Adriatyku jest bez wątpienia Rovinj. Warto wybrać się na wycieczkę głąb lądu. Żupania Istryjska posiada wiele ciekawych, niezwykłych miejsc. Do nich z pewnością należy Groznian miasto artystów, czy wysoko położone Motovun. Nie można zapomnieć o najmniejszym mieście świata – Hum.

Jedzenie na Istrii

Talerz rybny Sirena dla dwóch osób

Na kempingu Istra Premium nie brakuje restauracji. Warto spróbować choćby krabowego burgera. To jednak alternatywa kiedy nie mamy ochoty na gotowanie u siebie na parceli. To jeden z uroków spędzania wakacji na kempingu. Opinię oczywiście mogą być podzielone, szczególnie przez osoby, które muszą to robić codziennie. Jednym z argumentów może być, że Chorwacja nie jest tania. Wtedy własne zapasy i kuchenka pozwalają zaoszczędzić.

Jeżeli jest możliwość, to będąc w każdym miejscu świata warto spróbować lokalnej kuchni. Blisko kempingu w Funtanie znajduje się restauracja Sirena, ich talerz rybny to prawdziwa uczta dla miłośników ryb i owoców morza. Żupania Istryjska słynnie też z trufli. Tu warto polecić domową pastę z truflami, którą zamówiliśmy w Konobie Gradina. Tam też podają stek z grilla opalanego tajemniczym drewnem, który nadaje mięsu specyficzny dymny zapach i smak.

Domowa pasta z truflami

Niezapomniane chwile pozostawiło w nas miasteczko Rovinj. Kolacja przy stoliku z widokiem na marinę, zachodzące słońce i pyszne makaron z owocami morza oraz kalmary. Włoska kuchnia z elementami chorwackimi. Nie zapominajmy choćby o cevapcici. Jednego czego nie potrafimy zrozumieć w tamtejszych restauracjach to ilości sera dodawanego na pizzę. Gdziekolwiek by jej nie zamówić to warstwa sera zdominuje wszystkie pozostałe dodatki. Na Chorwacji niemal wszędzie zjecie dobre lody. Cukiernie są wszędzie nawet w najmniejszym miasteczku na świecie.

Wakacje na Chorwacji

Od 2023 roku w Chorwacji obowiązuje waluta euro W naszej ocenie ów fakt nie wpłynąć na wysokość cen. One rosną w tym kraju cały czas. Jeżeli robiliście zdjęcia lub macie paragony z poprzednich lat to można je porównać z bieżącą sytuacją. Ceny produktów podawane są w nowej walucie, ale obok znajduje się cena w kunach. Podstawowe produkty w stosunku do roku ubiegłego wzrosły średnio o 20 do 30 procent.

Chorwacja nieustannie dąży do podnoszenia poziomu swoich usług turystycznych. Widać to po kempingach, które najłatwiej nam ocenić. Na Istrii budują się hotele, a spacerując choćby po Funtanie możecie zebrać sporą bazę apartamentów na wynajem. Dodajmy niemal wszystkie oferty w nowym budownictwie. Czyste morze, atrakcje, zabytki, wyśmienite jedzenie to będą niepodważalne argumenty dla turystów z całej Europy.

Na Żupanii Istryjskiej dojechaliśmy przez Czechy, Austrię i Słowenię. Po przekroczeniu chorwackiej granicy omijaliśmy płatne autostrady. Ich ceny są wysokie i na krótkich odcinkach po Istrii zupełnie nieopłacalne. Warto poruszać się lokalnymi drogami i na cieszyć przy okazji oko ładnymi widokami. Dużo pięknych wspomnień z udanego wypoczynku w trakcie pobytu na Chorwacji.