Namiot Dmuchany Air Seconds Family 4 XL

Niemal zaraz po powrocie z ubiegłorocznych wakacji zgłosiliśmy do decathlonu problemy z namiotem. Arpenaz 5.2, Quechua drugi sezon spisywał się dobrze, jednak wiatr w Sarvar zrobił swoje. Rozciągnął drut zamka, wyrywając go ze szwu. Zrobił się problem z otwieraniem i zamykaniem. W trakcie zgłoszenia poprosiliśmy o naprawę. Byliśmy zadowoleniu z funkcjonowania z nim przez kilka dni w roku na kempingu. Po dwóch tygodniach od zgłoszenia, nic, cisza. Gdy przeminął kolejny udałem się do sklepu celem rozpoznania sytuacji. Wyszedłem ze zwrotem kosztów. Naprawy nie wykonano.

Mijały miesiące, z uwagi na brak namiotu zaproponowałem odpoczynek od kempingów. Wakacje w hotelu, pensjonacie, apartamencie, przerabialiśmy i na ogół opcja się sprawdzała. Temat nie trwał długo. Moja propozycja wyjazdu nad polskie morze szybko przerodziła się w dyskusje …na temat nowinek o namiotach. Od kilku sezonów dostępne namioty z pompowanym stelażem. Doszła też opcja fresh & black. Gdy pojawiła się tegoroczna ekspozycja przy sklepie Decathlon wiadomo już było, że na wakacje udamy się na południe Europy. Nowy namiot rozbiliśmy na kempingu Termal Gyógykemping w Bükfürdő. Był nim Air Seconds Family 4 XL fresh & black Quechua.

Namiot kempingowy rodzinny Air Seconds Family 4 XL fresh black Quechua

Odkąd częścią naszego wyposażenia jest przedsionek Arpenaz Base M Quechua, namiot służy głównie za sypialnie i „garderobę”. To główne założenie przy zakupie. Cześć funkcjonalna, usiąść na krzesłach przy stoliku, nie była już tak potrzebna. Stąd wybór niskiego (wysokość maksymalna w przecionka: 155 cm), ale komfortowego namiotu z serii fresh & black.

Opakowanie
Namiot spakowany jest w podręczną torbę. Eliminacja elementów stelaża powoduje, że jest on odczuwalnie lżejszy, producent podaje wagę 10 kg.

Wyposażenie
Namiot kempingowy rodzinny Air Seconds Family 4 XL fresh & black Quechua składa się z jednego elementu. Oznacza to, że spięte są ze sobą część sypialni, przedsionek, ich podłogi i tropik.
Oczywiście w komplecie są śledzie oraz pałąk daszka do wejścia. Brak pompki w zestawie.

Rozkładanie
Po wybraniu miejsca rozkładamy materiał namiotu i naciągamy go podłoża za pomocą śledzi. Następnie z pomocą pompki, pompujemy powietrze do dwóch komór stelaża. Wystarczy poprawić naciągnięcia, usztywnić konstrukcje naciągając linki i można wnosić rzeczy do namiotu.

Pozytywnym zaskoczeniem w tym miejscu są linku ich naciąganie jest naprawdę łatwe i nie trwa w nieskończoność. Nasze namioty rozbijamy na dodatkowej płachcie (podłodze) dzięki temu podłoga namiotu jest dodatkowo zabezpieczona, a przy składaniu czysta.

Fresh & black
Obok wygody montażu namiot ma jeszcze jedną cechę – system fresh & black Quechua. Pierwsza funkcja ma zapewnić utrzymanie optymalnej temperatury, innymi słowy, powstrzymać przed nadmiernym nagrzewaniem wnętrza sypialni. W sypialni (jedna duża, bez ścianki dzielącej) dostępny jest system wywietrzników, który odświeża (fresh) powietrze w środku.

Czerń, black, daję wygodę snu, szczególnie tym, którzy rozbudzeniu światłem poranka nie potrafią dalej spać. W omawianym modelu system obejmuje jedynie część sypialni. Światło i tak dostanie się przez okno wejścia od strony przedsionka.

Praktyka

Namiot kempingowy rodzinny Air Seconds Family 4 XL fresh black Quechua

Podstawowe cechy namiotu to nie blef marketingowy. Zatem jest chłodniej nawet w duszne dni, można się skryć i chwilę odetchnąć nawet w samo południe. Komu mało i czuje duszności może posiłkować się własnym wentylatorem, my taki zawsze zabieramy z sobą. Niewielki grzeje i osusza w deszczowe dni i chłodzi gdy jest upalnie.

Właśnie deszcze jest największym wrogiem modelu Air Seconds Family 4 XL fresh & black Quechua. Nie dlatego, że przecieka, bo zabezpieczony jest bardzo dobrze (wyjątkiem jedynie jest front podłogi, który ciągle ma tendencje do kładzenia się, stąd obawa, że przy większej ulewie woda dostanie się do środka przedsionka; dlatego lepiej podeprzeć ją od zewnątrz, na przykład mniej przemakalnym butem (crocs?)), ale gdy zechcemy wyjść w chwili ulewy do nie ma możliwości aby woda jednak nie dostała się do środka.

To wada, z którą liczyliśmy się jeszcze przed zakupem w czasie oględzin na ekspozycji w sklepie Decathlon. Problem rozwiązaliśmy za pomocą płachty biwakowej Tarp Fresh Quechua, której jesteśmy w posiadaniu od zeszłego roku. Odpowiednie rozłożenie sprawia, że woda ląduje za przedsionkiem, nie powodując błota, ani zbierania się wody przed wejściem do namiotu.

Namiot kempingowy rodzinny Air Seconds Family 4 XL fresh & black Quechua

Wnioski
Namiot kempingowy rodzinny Air Seconds Family 4 XL fresh & black Quechua jako sypialnia sprawdza się idealnie, choć aby ten stan osiągnąć konieczne są pewne dodatki. Można poradzić sobie bez opcji pompowania stelaża, choć z drugiej strony nie znam namiotu, który ustawiłby się tak szybko i precyzyjnie jak Air Seconds Family 4 XL fresh & black Quechua.

Gdy jedziemy na dłuższy pobyt w jedno miejsce, można rozważyć bardziej ekonomiczne, standardowe rozwiązania. Jeżeli mamy w planach przemieścić się w czasie wyjazdu i nocować na kilku różnych polach to warto przemyśleć opcję wygody jaką jest szybkość rozkładania i składania namiotu Air Seconds Family 4 XL fresh & black Quechua.

Czy proponowane, w gruncie rzeczy nadal nowatorskie, rozwiązania firmy Quechua przyjmą się jako standard? Z pewnością nadal ważną rolę odgrywać będzie cena. Jeżeli będziemy mieć pewność, że pole kempingowe, na które się udajemy jest odpowiednio zadrzewione to dopłacanie do opcji obniżenia temperatury o kilka stopni nie koniecznie będzie ważnym argumentem. Pamiętajmy jednak, że nawet najlepszy cień nie uchroni nas przed dusznością jaka przychodzi przy bez wiecznym powietrzu wraz z wysoką temperatura. Zastosowane przez Quechua technologie przyniosą ulgę, ale dopełni oddechu przyda się coś ekstra – termowentylator.

Epilog czyli…
Termowentylator

To propozycja alternatywna. Podobnie jak pompka jest niewdzięczna w przewożeniu, ale o ile materace zastąpić możecie karimatami, a pompowaną konstrukcje namiotu zastąpić standardowym stelażem i tym samym pompka może zostać w domu, to bez wiecznej duszności w namiocie nie wypędzicie nawet z najlepszego zaciemnienia. Wtedy z pomocą przyjdzie zwykły termowentylator, dostępny za kilkanaście złotych. Balast, który wart jest rozważenia.

Pompka ręczna 5,2 l Quecheua

Namiot kempingowy rodzinny Air Seconds Family 4 XL fresh black Quechua

Na pewno jednym z najbardziej niewdzięcznych elementów przy pakowaniu ekwipunku kempingowego jest pompka. Zabieramy ją dla samych materacy, więc nie stanowi różnicy. W tym roku dokonaliśmy wymiany na rekomendowaną przez sieć decathlon pompkę o pojemności 5,2 l. Jej zaleta jest wskaźnik pokazujący ilość wpompowanego powietrza. Przy określonych parametrach jak w przypadku namiotu popowanego jest to przydatny dodatek.

Ostatnie słowo
Aby zadbać o prawdziwy wypoczynek na kempingu musimy wcześniej przyjąć kilka założeń, zastanowić się nad pewnymi sytuacjami, które mogą, choć nie koniecznie spotkać nas na miejscu. Mocną strona namiotu Air Seconds Family 4 XL fresh & black Quechua jest jego montaż i rozkładanie, wygodne gdy przemieszczamy się co kilka nocy. Nie do końca sprawdzi się on w chwili gdy zatrzymamy się na chwilę, chcąc odpocząć na biwaku z optymalną ilością wygód. W przedsionku raczej nie usiądziecie na krzesełkach rozkładanych. W deszczowe dni pozostanie raczej sypialnia, do czytania potrzebne będzie światło. Brak daszku, przedsionka, to argumenty, które powinny skłonić do wyboru innej opcji z oferty producenta.

Namiot kempingowy rodzinny Air Seconds Family 4 XL fresh & black Quechua
Pobyt na polach kempingowych Gyógykemping Bükfürdő, Węgry 2018 oraz Lipóti Termál Camping, Węgry 2019
zdjęcie: źródło własne, prawa zastrzeżone, wykorzystanie w celach na przykład sprzedaży swojego namiotu w serwisach ogłoszeniowych bez zgody autora zabronione.