Novigrad

Pobyt na kempingu w Chorwacji wydaje się być pełnią szczęścia wakacyjnego wypoczynku. Tego błogiego stanu zasmakowaliśmy na rok temu na Straśko oraz tego roku stacjonując na kempingu Lanterna. Na Pagu wybraliśmy się na space do Novaliji. Tego lata jedynie gdzie wyjechaliśmy za Tag to podróż samochodem do miejscowości Novigrad. Zwiedzanie Puli, Rovinij i Poreć zostało odłożone w czasie, innymi słowy powrót na chorwacką Istrię ujęty został w planach kolejnych podróży.

Novigrad na Istrii

Uliczki Novigrad Istria
Uliczka pod parasolami w Novigrad

Miasteczko Novigrad widać z brzegu plaży kempingu Lanterna. Przypomina widok w Orebić na wyspę Korčula. Jedziemy na wycieczkę by poczuć klimat mieszczącego się na obrzeżach półwyspu Istria miasta. Prowadzi do niego droga, która swój finał ma 25 km dalej na granicy ze Słowenią. My staramy się zaparkować jak najbliższe centrum. Udaje się nam na dużym, płatnym parkingu tuż przy marinie. Wzdłuż niej ruszamy na długi spacer.

Novigrad ma swoje rzymskie korzenie. Historia Europy nie omijała go przez co podlegał on panowaniu wielu narodów. Po Bizancjum, Frankach, Niemcach, Republice Weneckiej, najechane przez turków, pod kontrolą Napoleona, Austro-Węgier i Włoch stało się przynależne państwu Jugosławii aż do chwili ogłoszenia niepodległości Chorwacji. Novigrad utrzymuje się głównie z turystyki. Kamieniste nabrzeże z promenadą otaczają liczne hotele, które przysłoniły nawet dawne mury obronne miasta.

Uliczka w Novigrad

My ruszamy wąskimi, brukowanymi uliczkami, Wpasowują się one w ogólny opis takich miejsc na Chorwacji. Jest klimatycznie, a uroku nadają im zawieszone nad głowami, kolorowe parasolki. Sklepowe witryny przyciągają przyjezdnych niezliczoną ilością pamiątek. Są niewielkie kafejki, lodziarnie, restauracje, które po sjeście zapraszają gości od późnych godzin popołudniowych.

Aura Family Distillery

Aura Family Distillery Novigrad
Aura Family Distillery Shop w Novigrad

Wychodzimy na niewielki plac przy kościele św. Pelagii. Spoglądamy na wieżę, dzwonnicę i dalej dookoła by naszą uwagę zwrócił sklep Aura Family Distillery. Zewnątrz nic szczególnego na pierwszy rzut oka, za to wnętrze zachwyca już od wejścia. Wielka miedziana kadź do destylatu, regały, stoły pełne produktów, których opakowania stanowią już dekorację samą w sobie.

W niezliczonych ilościach butelek znajdują się różne gatunki alkoholi. Obok win, rakij, brandy, likierów, jest też jedna wyjątkowa perełka, nagrodzony złotym medalem World Spirits Awards 2021 gin Karbun. Grzecznie odmawiam propozycji degustacji alkoholi. Nie powstrzymuje się przed spróbowaniem serów z truflami! Smakują wybornie, prosząc się o lampkę wina. Rozglądam się i podziwiam, wszystko jest dopracowane i dopieszczone w każdym calu.

Aura Family Distillery Shop Novigrad
Wnętrze sklepy Aura Family Distillery w Novigrad

Ruszamy dalej kierując się w stronę brzegu i przez park Novigrad kontynuujemy nasz spacer przechodząc obok leżaków i parasoli rozłożonych na kamienistym bruku, podziwiając roztaczający się po horyzont Morze Adriatyckie. Nie jestem pewny czy cała ta otoczka to plener dla spokojnego wypoczynku w ciszy i spokoju. Zostawiamy więc tutejszych gości hotelowych i idziemy dalej, zataczając koło wracamy do wąskich uliczek.

Korzenie Imperium

Mury  hotelu w Novigrad
Mury hotelu w Novigrad

Spotkałem się z teorią, że najlepiej żyje się tam gdzie dotarli Rzymianie w czasach swego Imperium. Podbijane przez nich tereny po dziś dzień charakteryzuje zupełnie odmienny klimatem niż ten, który panuje u nas w Polsce. Można się spierać, że ziemia u nas bardziej żyzna, bardziej płodna, winnic też jest coraz więcej. To jednak naznaczona przez cesarstwo tereny posiadają wszystko co do szczęścia człowiekowi potrzeba.

Idąc ulicami Novigradu czy innego miasta na Chorwacji da się wyczuć ten rzymski duch. Brukowane, wąskie uliczki, domy z kamienia, drewniane okiennice (nie koniecznie wynalazek z czasów cesarstwa). Stare część miasta, perły historii, magnesy turystyczne, duma tubylców mieszkających na obrzeżach w nowym budownictwie. Wśród osiedli tankujemy paliwo i ruszamy w drogę powrotną na kemping Lanterna.

Promenada Novigrad
Widok na morze z Novigrad

Chorwacka Istria ma wiele miejsc, które nie tyle warto co trzeba zobaczyć. Novigrad pewnie jest na tej liście bardzo daleko i za pewne nie jest celem samym w sobie jak Dubrownik, Split, Pula, Trogir, Szybenik, Zadar… My będąc na wyspie Pag dotarliśmy do Novaliji, na Zadar nie dojechaliśmy. Otoczona zabytkami Istria też zaprasza nas ponownie do siebie. Novigrad to ledwie przystawka dla prawdziwej uczty dla oczu, serca i ducha.